Surat Terbuka Kepada Menteri Pendidikan Malaysia

1. Saya harus mengakui bahawa membuat keputusan penting dalam waktu wabak pandemik luar biasa sebegini sangatlah sukar.

2. Demikian juga dengan keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk membatalkan UPSR dan PT3 serta penangguhan semua peperiksaan utama. Ia pasti keputusan yang telah melalui pertimbangan sebaiknya.

3. Walau pun begitu, saya mempunyai perspektif yang sedikit berbeza. Saya berpandangan bahawa KPM wajar mengemukakan ‘Exit Strategy’ yang lebih komprehensif dengan menonjolkan pelbagai penyelesaian kreatif.

4. Channel News Asia pada 15 April melaporkan bahawa ‘intermittent circuit breakers’ mungkin jalan keluar yang penting untuk dipertimbangkan oleh semua Kerajaan. Ini bermakna, Perintah Kawalan Pergerakan ini, tidak akan berkesan dengan hanya sekali pelaksanaan. Ia mungkin perlu dilakukan secara berkala dengan menggunakan ‘switch on and switch off strategy’.

5. Mengambil kita senario ini, kita mesti ‘exhaust’ semua cara dan alternatif sebelum kita membatalkan UPSR dan PT3. Kita harus menerima hakikat bahawa, walaupun perintah kawalan pergerakan akan menjadi kelaziman, pembelajaran, pentaksiran dan penilaian juga sangat penting dalam sesuatu sistem pendidikan. Cuma waktu ini kita perlu melaksanakannya dalam keadaan yang berbeza tanpa membatalkannya.

6. Di Negara yang lebih parah kes Covid19 seperti Jerman, mereka telah membuat keputusan untuk meneruskan pembukaan sekolah pada 4 Mei secara perlahan dengan keutamaan kepada kohort yang akan menduduki peperiksaan. Ini juga berlaku di Jepun, Korea Selatan, Taiwan dan beberapa negara lain.

7. Mungkin wajar untuk dipertimbangkan agar semua kohort yang menduduki peperiksaan diutamakan sama ada dengan membenarkan mereka pergi ke sekolah atau disediakan menghadapi peperiksaan secara online.

8. Benar hampir 40 peratus pelajar tidak mempunyai peranti untuk pembelajaran online. Maka kerana itu, kita mesti ada penyelesaian untuk menyediakan peranti ini dengan keutamaan mesti diberikan kepada kohort yang menduduki peperiksaan.

9. Banyak kawasan di Malaysia ini adalah dalam zon hijau. Kawasan pendalaman kebanyakannya adalah zon hijau. Dan kita juga mempunyai mekanisme untuk mengenalpasti kawasan merah.

10. Mungkin boleh dipertimbangkan agar mereka yang dalam zon hijau disediakan untuk menduduki peperiksaan seperti yang dijadualkan. Sementara mereka yang dalam kawasan merah atau sekitarnya, dibenarkan menangguh dan disediakan peperiksaan umum Fasa Kedua.

11. Dalam waktu yang sangat luar biasa ini, penyelesaian kita tidak harus sama sekali mengambil pendekatan ‘one size fits all”.

12. Justeru itu, mungkin dengan Pelan Kebersihan dan Penjarakan Fizikal yang Komprehensif, mereka yang berada dalam zon hijau mesti boleh mengikuti pembelajaran dengan produktif.

13. Pendidikan tidak boleh terhenti walau dalam keadaan apa sekalipun. Ia adalah sumber utama kepada ketahanan kita sebagai sebuah bangsa dan negara.

14. Begitu juga dengan sistem pengajian tinggi kita. Apa jua penangguhan kemasukan dan pembelajaran adalah ‘counter-productive’ kerana semuanya boleh dilakukan secara online.

15. Universiti luar yang mempunyai kampus di Malaysia serta IPTS, telah beralih kepada pendaftaran pelajar baru secara online dan mereka memulakan pengajian juga secara online kepada pelajar baru dengan garis panduan yang kemas dan teratur.

16. Pembelajaran bersemuka hanya akan berlaku setelah keadaan pulih sepenuhnya, yang kita tidak tahu bila.

17. Justeru, pendaftaran pelajar baru di pelbagai peringkat pendidikan tinggi harus berlaku dalam masa yang telah ditetapkan. Pusat matrikulasi dan IPTA kita tidak mempunyai alasan untuk tidak boleh beroperasi secara online dengan ‘seamless’.

18. Malaysia mesti memenangi peperangan dengan Covid19 ini. Dan meneruskan pendidikan dengan pelbagai kelaziman baru adalah sebahagian dari kemenangan ini.

19. Saya menyeru agar KPM memimpin generasi muda Malaysia dalam memerangi pandemik ini melalui keperkasaan semangat, kerja keras, kreativiti dan kemampuan yang luar biasa dengan meneruskan pembelajaran , pendidikan dan peperiksaan, walau dengan cara berlainan.

Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin
Naib Presiden UMNO


Leave a Reply

Your email address will not be published.

An open letter to Education Ministry

I have to say that it is not easy to come up with any decision during this difficult times. So as the decision by the Education Ministry to cancel UPSR and PT3 and defer all major examinations. I believe it was done accordingly.

However, I see it from a different perspective. I am of the opinion that KPM must produce a more comprehensive exit strategy which contains various creative solutions.

The Channel News Asia had on Apr 15 reported that an intermittent circuit breakers could serve as the main outlet to be considered by all nations. This means that the Movement Control Order (MCO) will not be as effective on one implementation. Maybe it could be carried on ‘switch on and switch off’ strategy.

Having such a scenario, we must exhaust all ways before cancelling the UPSR and PT3. We must face the fact that even though the MCO is now a measure, the learning and assessment methods are important aspects of our education system. The only issue is, it can be carried out differently during this difficult time without nullifying it.

In countries badly affected by Covid-19 like the Germany, they decided to re-open schools on May 4 in stages with priority given to cohort sitting for examinations. This is also the case in Japan, South Korea, Taiwan and other countries.

Maybe we should give it a thought as to enable students sitting for major examinations be given due consideration to attend classes at schools or given an option to sit for the examination online.

It is true that almost 40 per cent of them do not possess the online apparatus. That is why we must have a solution to replace such apparatus by allowing them to sit for the exam at schools. Many areas in Malaysia are under the green zone, notably the rural. We also have the mechanism to detect red zones.

Those in the green zones can be considered to sit for exam as scheduled. Those in the red zones and its suburbs should be allowed to defer it and sit for it later. In this difficult time, our solution must not be based on one size fits all. In that manner, those in the green zones probably can resume study under a comprehensive hygienic and social distancing order.

There is no stopping to education in any circumstances. It is our main source to our civilisation and self-resilience. That applies to our higher education system. Any delay to the admission and study are counter-productive as it can be done online.

Foreign universities with campuses in Malaysia and the private higher learning institutes have already moved to online registration and study under a well-structured guidelines. Education in classrooms will resume when the pandemic is fully-contained, which we dont know when.

As such, new registration at all institutions of higher learning must take place on time. Matriculation centers and the IPTAs have no valid excuse not to operate online with seamless touch.

Malaysia must win the war against Covid-19 and continues with the education system under various new normalcy.

Having said this, I urge the Education Ministry to guide our young generation to fight tooth and nail against the pandemic through strong determination, creativity and will under the existing education system, and in a different ambient.

Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin
UMNO Vice-President


Leave a Reply

Your email address will not be published.