Transformasi Kepada Kerajaan Digital Secara Total

South China Morning Post pada 6 April 2020 berhujah mengatakan dapatan saintifik mendapati bahawa pandemik coronavirus akan terus muncul dengan lebih kerap dengan impak yang sangat mengerunkan. Akhbar tersebut itu dengan tegas menyatakan bahawa “we need to be thinking about pandemics in the same way we think about climate change”.

Kerana itulah dalam tulisan saya sebelum ini, saya nyatakan bahawa ancaman keselamatan “bukan tradisional” akan menjadi ancaman paling besar kepada Malaysia. Negara akan terus dihantui oleh pandemik dan wabak pathogen sepertimana kita di hantui oleh krisis iklim yang membarah.

Malaysia mesti meningkatkan kesiapsiagaannya terhadap semua ini. Cabaran terpenting ialah bagaimana Kerajaan berfungsi dalam krisis sebegini. Kerana hanya kepada Kerajaan sahajalah satu-satunya sandaran untuk kelangsungan kehidupan dan keselamatan dalam waktu luar biasa seperti ini.

Justeru sistem penyampaian Kerajaan mesti segera beranjak ke persada digital secara total. Lihat sahaja bagaimana sistem persekolahan kita yang gagal beroperasi dengan mode digital secara sistematik dan ‘seamless’ dalam waktu pandemik sebegini.

Banyak sekali masa pembelajaran terbuang. Menghantar tugasan melalui whatsapp ataupun email bukan pembelajaran online. Apatah lagi bila ramai ibu bapa terpaksa mengutamakan wang untuk membeli makanan daripada data Internet, kerana kesusahan hidup dan tarif data yang mahal. Oleh yang demikian, sangatlah penting untuk KPM memberikan kejelasan bagaimana urusan persekolahan kita harus beroperasi secara produktif dari sekarang jika keadaan ini berlarutan.

Sistem penyampaian digital secara total mesti menjadi kepentingan nasional yang diutamakan dan dilaksanakan secara radikal, dengan mengutamakan tiga perkara berikut.

Pertama, meluaskan prasarana rangkaian Internet terutamanya kepada kawasan unserved dan underserved. Segala jurang ini harus ditutup segera. Kerajaan wajar mempertimbangkan penubuhan syarikat penyedia perkhidmatan Internet dengan tujahan inovasi dalam penyediaan perkhidmatan Internet khusus kawasan luar bandar.

Kedua, penyediaan satu pelantar digital berpusat dan terpadu, yang membolehkan segala urusan bersama pelbagai Kementerian dan agensi kerajaan dilakukan secara online dalam satu portal, akaun, sistem atau saluran, tidak boleh lagi tertangguh. Ia akan mengurangkan birokrasi, memaksimumkan ketelusan sekali gus meningkatkan kecekapan dan kecepatan urusan.

Ketiga, kita mesti membuka seluas-luasnya ruang persaingan untuk penyediaan pelbagai perkhidmatan jalur lebar. Hanya melalui persaingan, tarif data akan menjadi lebih murah dan kompetitif. Malah kepada segmen tertentu dalam masyakat, data percuma untuk tujuan pembelajaran, keusahawanan dan khidmat masyarakat harus disediakan.

Pandemik Covid 19 ini memberi kita satu pengajaran besar. Bahawa sistem penyampaian Kerajaan mesti kalis krisis dan tidak boleh dilumpuhkan. Tranformasi kepada Kerajaan Digital secara total adalah tindakan radikal yang Malaysia sangat perlukan.

Hanya dengan demikian, Kerajaan akan dapat melakukan tugasnya melindungi rakyat dalam apa jua keadaan sekalipun.

Dato’ Seri Utama Mohamad bin Haji Hasan
Timbalan Presiden UMNO


Leave a Reply

Your email address will not be published.

Transformation as a fully-digitalised government

THE South China Morning Post had on April 6 published a scientific finding that the Coronavirus pandemic will continue to exist with a more devastating impact. The newspaper also said that “we need to be thinking about pandemics in the same way we think about climate change”.

For that very reason I would like to pen that the ‘non-traditional’ security threat will become major in Malaysia. The nation will continuously be haunted by the pandemic and pathogen epidemic as how we had been through it.

Malaysia must be prepared for all this. The biggest challenge is how the government will function is the times of crisis because the government is the only hope for the people to resume daily routine.

In that manner, the government’s dissemination system must subscribe fully to digitalisation. Take a look at how our education system has been disrupted by the lack of digital supervision during this time of pandemic.

A lot of educating hours have been wasted. The whatsapp application or email are not considered as online learning. Parents have to spend a lot of money on food rather than Internet data because of life hardship. On that contrary, the Ministry of Education must come up with a better guideline as to how schooling can be made more productive should this situation continues.

A total digital system must become the nation’s priority and radically implemented in three ways:

First, enhancing the Internet coverage especially in unserved and underserved areas. The gap must be addressed fast. The government should consider setting up the right companies to supervise Internet coverage, notably in rural areas.

Second, provide a centralised digital core to monitor and supervise all ministry directive in one portal, system or channel without any delay. This will reduce bureaucracy, enhance transparency and improve efficiency.

Third, we must open up competition for broadband supply. Only competition can secure efficiency and cheaper penetration. In fact, free penetration should be given to education, entrepreneurship and community services.

This Covid-19 is giving us the best lesson, that the government is not invulnerable to crisis and undefeated. Transformation to a digitalised government will be a radical move to Malaysia. Only that will enable the government to serve the people anytime and in any circumstances.

Dato’ Seri Utama Mohamad bin Haji Hasan
UMNO Deputy President


Leave a Reply

Your email address will not be published.